Universitatea "Babeș-Bolyai", Cluj-Napoca

DEPARTAMENTUL DE PSIHOLOGIE

Descriere laborator
Laboratorul de Psihologie Cognitivă este afiliat Departamentului de Psihologie din cadrul Universității Babeș-Bolyai, precum și Asociației de Științe Cognitive din Romania.
Directorul Laboratorului de Psihologie Cognitivă este domnul profesor dr. Adrian Opre.
Interesele de cercetare ale membrilor laboratorului vizează procesele cognitive implicite (învățarea implicită, percepția implicită), procesele mnezice precum și cele de luare a deciziilor, aplicații ale proceselor cognitive în domeniul judiciar și psihologia performanței muzicale.
Vizând validitatea ecologică a studiilor, membrii laboratorului, sunt preopupați de extinderea rezultatelor experimentale înspre aplicații practice/ecologice cu precădere în domeniul clinic, cel educațional și cel judiciar.



Adresa web:http://cogpsylab.ro/

Proiecte curente de cercetare

  • Diferențele inter-individuale în luarea deciziilor cu accent pe situații decizionale de risc, alocarea de resurse între indivizi și decizii inter-temporale (Cercetător principal: Dr. Renata Heilman).
  • Rolul învățarii implicite și preocesării euristice în generarea emoțiilor și comportamentelor disfuncționale (Cercetători principali: Dr. Adrian Opre și Drd. Răzvan Jurchiș).
  • Aplicații cognitiv comportamentale în stabilirea pedepsei penale, procesări cognitive relaționate cu emoția de vinovăție și biasări cognitive în percepția publică a pedepsei (Cercetători principali: Dr. Adrian Opre și Drd. Gabriela Culda).
  • Mecanisme psihologice implicate în anxietatea de performanță la adolescenții muzicieni (Cercetători principali: Dr. Adrian Opre și Drd. Andrada Jucan).
  • Eficiența unor metode noi de prezentare implicită a stimulilor (gaze-contingent crowding, continuous flash suppression) în terapiile pentru tulburări de anxietate bazate pe expunere (Cercetători principali: Dr. Adrian Opre, Drd. Răzvan Jurchiș și Drd. Andrei Costea).
  • Eventualele deficite la nivelul procesului de învățare socială implicită în cazul persoanelor cu trăsături din spectrul autist (Cercetători principali: Dr. Adrian Opre și Drd. Andrei Costea).


Granturi de cercetare

  • 2019–2023: The neural architecture of consciousness. European Cooperation in Science and Technology (COST) CA18106. Opre, A., Secondary Proposer and Management Committee (MC) Member.
  • 2016-2017 GTC-31794/2016, Developing new connections between theory and practice: applications of economic psychology in resource allocation decisions in organizational
    settings, Babes-Bolyai University, Cluj Napoca, Romania (cercetător principal: Dr. Renata Heilman)
  • 2008-2011 CNCSIS 2440/2008, Critical factors involved in computer-based psychotherapy of anxiety disorders (cercetător principal: Dr. Mircea Miclea)


Publicații internaționale (selecție 2011-2018)
Articole ISI

  • Costea A. (2018). The relationship between implicit learning of cognitive structures with socioemotional components and subthreshold autistic traits. Journal of Evidence-Based Psychotherapies, 18(2), 131-141.
  • Jurchiș, R. (2018). Fundamental properties of implicit knowledge structures: Implications for cognitive-behavior therapies. Journal of Evidence-Based Psychoterapies, 18(2), 117-129
  • Jurchiș, R., & Opre, A. (2018). A Dual Process Approach to Current Issues from Cognitive Behavior Therapies: An Integrative Perspective. International Journal of Cognitive Therapy, 11(4), 374-409. https://doi.org/10.1007/s41811-018-0023-z
  • Heilman, R. M., & Kusev, P. (2017). The gender pay gap: can behavioral economics provide useful insights?. Frontiers in psychology, 8, 95.
  • Kusev, P., Purser, H., Heilman, R., Cooke, A. J., Van Schaik, P., Baranova, V., ... & Ayton, P. (2017). Understanding risky behavior: the influence of cognitive, emotional and hormonal factors on decision-making under risk. Frontiers in psychology, 8, 102.
  • Campbell, A., Coombes, C., David, R., Opre, A., Grayson, L., & Muncer, S. (2016). Sex differences are not attenuated by a sex-invariant measure of fear: The situated fear questionnaire. Personality and Individual Differences, 97, 210-219.
  • Cheng, C., Cheung, M., Montasem, A., Opre, A. et al. (2016) 1Explaining Differences in Subjective Well-Being Across 33 Nations Using Multilevel Models: Universal Personality, Cultural Relativity, and National Income. Journal of personality and individual differences, 84, 46–58.
  • P. L. Szasz, S. G. Hofmann, R. M. Heilman, & J. Curtiss, (2016). Effect of regulating anger and sadness on decision-making. Cognitive behaviour therapy, 45(6), 479-495.
  • Jurchiș, R., & Opre, A. (2016). Unconscious Learning of Cognitive Structures with Emotional Components: Implications for Cognitive Behavior Psychotherapies. Cognitive Therapy and Research, 40(2), 230-244.
  • Blidaru L., & Opre, A. (2015). The Moralization of Eating Behavior. Gendered Cognitive and Behavioral Strategies. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 187, 547-552
  • Pop, E.I., Negru, O., & Opre, A. (2015). Challenging or conserving your beliefs: A person-centered approach of pre-service teachers’ educational identity. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 187, 147-152.
  • Szekely, R., Opre, A., & Miu, A. C. (2015). Religiosity enhances emotion and deontological choice in moral dilemmas, Personality and Individual Differences, 79, 104–109.
  • Cărnuță, M, Crișan, L., Vulturar, R., Opre, A., & Miu, A. C. (2014). Emotional non-acceptance links early life stress and blunted cortisol reactivity to social threat. Psychoneuroendocrinology, 51, 176-187.
  • Bizo, A., Opre, A., & Rusu, A. (2014).The Mediation Effect of Response Expectancies between Religious Coping and Non-Volitional Responses in Patients with Breast Cancer. Journal for the Study of Religions and Ideologies, 13, 181-202.
  • Opre A., Buzgar, R., & Dumulescu, D. (2013). Empirical support for Self kit: a rational emotive education program. Journal of Cognitive and Behavioral Psychotherapies, 13, pp.557-573
  • Mihalca, L., Salden, R.J.C.M., Carbalan, G., Pass, F., & Miclea, M. (2011). Effectiveness of cognitive-load based adaptive instruction in genetics education. Computers in Human Behavior, 27, 82-88.


Capitole internaționale

  • Heilman, R. M, Miu, A. C., & Houser, D. (2016). Emotion regulation and economic decision making: A systematic review. În M. Reuter & C. Montag (Eds.): Neuroeconomics. Springer, Germany (pp 313-331).